Glundertechniek

Glundertechniek is een vernieuwende praktijk- en maakles. VMBO-leerlingen ontwerpen en maken een werkend object, compleet met zonnecellen, arduino-aansturing en windmolen. Daarmee gaan ze naar basisscholen. Ze vertellen daar over hun eigen project. Als glunderende voorlichters vertellen zij zelf hoe leuk techniek is.

Technieklab (tegenwoordig Omlab) ontwikkelde de lessen in 2016 samen met het Scheepvaart- en Transport College (STC) in Rotterdam. Het idee is ontstaan uit een samenwerking tussen Huub Looze en Gijs Niemeijer, team technieklab.

De gemeente Rotterdam maakte een video over Glundertechniek.

De objecten worden na de uitleg gedoneerd aan de basisschool. Het object is geschikt om op de basisschool nieuwe techniek- en wetenschaplessen te starten. Het is een functioneel les-hulpmiddel. Dankzij het enthousiaste verhaal van jonge leerlingen blijft het verhaal echt hangen bij basisschoolleerlingen.

Het traject levert een samenwerking op tussen VMBO, pabo (Hogeschool Rotterdam) en primair onderwijs. Dit gebeurt door het ontwikkeltraject en de demonstraties zelf. Maar ook doordat de groepsleerkracht van de basisschool zelf met het object aan de slag gaat met lessen achteraf. Het object is betaalbaar, reproduceerbaar en functioneel. Het is herbruikbaar in een technieklokaal of in een gewoon leslokaal.

Waarom goed voor Rotterdam?

Het project is mede mogelijk gemaakt door Citylab010, een initiatief van de gemeente. De projectaanvraag werd goedgekeurd, omdat Glundertechniek goed is voor de stad. In Rotterdam is de roep om instroom bij technische banen erg groot. De beroepskeuze vanuit de basisscholen is hiervoor een essentieel moment. Plus: In 2020 moeten alle basisscholen wetenschap & techniek in hun curriculum hebben (Techniekpact).

De diversiteit aan leerlingen, qua taalvaardigheid, achtergrond en cultuur, is in Rotterdam enorm. Heeft ieder Rotterdams kind de kennis en vrijheid om te kiezen voor techniek? Dat vereist nieuwsgierigheid naar techniek. Dit plan geeft de stad een model om die diversiteit aan kinderen die Rotterdam rijk is te bereiken, dankzij de diversiteit aan vmbo-leerlingen en hun enthousiasme voor techniek.

Op deze manier gaat kennismaken met techniekonderwijs op de basisschool verder dan het openen van een leskist. Kiezen voor techniek begint met het opwekken van nieuwsgierigheid naar techniek. Wie kan dat beter doen dan een (bijna) leeftijdsgenoot, iemand uit de buurt?

Waarom vernieuwend?

Geef de VMBO het juiste vertel-gereedschap met meeslepende kwaliteit, zodat de aangesproken leerling voelt waar hij/zij voor moet kiezen. Spreek de ambitie aan, spreek de deels verborgen voorkeuren voor werken met je handen en techniek aan, door de beleving van techniek in de klas van de basisschool te brengen.